Einde kleine lettertjes
28 januari 2016
” Beruchte kleine lettertjes die veel consumenten niet goed lezen zorgen regelmatig voor frustraties. Na decennia van ongemakken doen verzekeraars eindelijk een poging om beter te informeren via een uniforme poliskaart.
Is de premie voor mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering aftrekbaar van de inkomstenbelasting en keert de annuleringsverzekering voor vakantie uit bij zwangerschap of een nieuwe baan? Het zijn essentiële vragen die vaak pas gesteld worden als het moment van claimen daar is. En dan kan het antwoord nog wel eens heel erg tegenvallen.
Uit onderzoek van het Verbond van Verzekeraars door het GFK blijkt dat 24% van de consumenten het moeilijk vindt om te zien wat gedekt is. “Veel te veel. En dan verwachten we ook nog dat een groot deel van de respondenten het wenselijke antwoord geven dat ze de eigenschappen van hun polis wel kennen”, zegt Paul Koopman, woordvoerder van het Verbond. Ook schrijft elke verzekeraar haar polisblad weer anders. Maar liefst 43% van de respondenten vindt voorwaarden lastig te vergelijken.
Daarom introduceren leden van het Verbond vanaf begin 2016 verzekeringskaarten. Op slechts één pagina worden met enkele icoontjes snel alle belangrijke eigenschappen van de polis uitgelegd. Wat de verzekering eigenlijk is, voor wie die bedoeld is, wanneer die uitkeert, wanneer die niet uitkeert, hoe je van de polis af kunt en wanneer het opletten geblazen is. Achter elk icoon staan een of twee zinnen, voor meer informatie klikken mensen door.
Er komen kaarten voor de 15 meest afgesloten verzekeringen. Leden van het Verbond zijn verplicht de kaarten in de loop van het jaar te gaan gebruiken. Ook aan assurantiepersonen worden de kaarten verstrekt. Uit testen onder consumentenpanels blijkt dat de kaarten zorgen voor een beter begrip van de verzekering. ”
Bron: www.telegraaf.nl
